divendres, 26 d’octubre del 2012

U8 1 La matèria











Què és la matèria? observacions pel professorat

"Tot són àtoms i buit"
Demòcrit (s V aC).
Mira al teu voltant. Tot allò que pots veure és matèria: la cadira en què estàs assegut ara mateix, el teclat i el ratolí que estàs tocant, l'escola on ets, el planeta en què vius, la roba que portes... tot és matèria. La matèria és la substància de què estan fetes totes les coses. Però... de què està feta la matèria? Quines són les seves característiques?
Estem envoltats de matèria. Ara bé, no tota la matèria és igual. Com podem diferenciar unes substàncies de les altres? És correcte afirmar que el ferro pesa més que el paper? Ocupa més espai un quilogram de plom que un quilogram de palla? 
Tots els cossos estan formats per matèria, però t'has plantejat mai de què està feta la matèria? Què veuríem si poguéssim observar els objectes per dintre? Quina és la diferència entre la matèria que forma una roca i la que forma l'aigua o l'aire?


Matèria o no? observacions pel professorat

Mira les següents il·lustracions. Sabries dir quins elements són matèria i quins no ho són? Per fer-ho, arrossega cada imatge a la capsa corresponent.
 


Exercici
Justifica la teva elecció en un document.

Característiques de la matèria observacions pel professorat


 

Estem envoltats de matèria. Ara bé, no tota la matèria és igual. Com podem diferenciar unes substàncies de les altres? És correcte afirmar que el ferro pesa més que el paper? Ocupa més espai un quilogram de plom que un quilogram de palla?
exercici
Et veus capaç de respondre a les preguntes plantejades a l'animació?
Fes-ho en un document.

Diferències observacions pel professorat

Observa detingudament les dues il·lustracions. Podem tocar els elements que hi apareixen? Podem guardar-los a casa dins una capsa? Podem posar-los en una balança i pesar-los?



Exercici
Anota les característiques i les diferències en un document.


De què està feta la matèria observacions pel professorat

Tots els cossos estan formats per matèria, però t'has plantejat mai de què està feta la matèria?

Què veuríem si poguéssim observar els objectes per dintre? Quina és la diferència entre la matèria que forma una roca i la que forma l'aigua o l'aire?
L'aire és matèria? observacions pel professorat

exercici
Per a la següent experiència necessitaràs:
 
- Un got petit
- Un tub d'assaig
- Una gerra gran

Omple la gerra amb aigua fins la meitat.

Ara omple el tub d'assaig amb aigua. Posa el tub cap per avall i aboca l'aigua a la gerra. Observaràs que el tub ara està buit.
 
Sense canviar de posició el tub (mantenint-lo cap avall), introdueix-lo dins la gerra. Observaràs que el tub continua buit i l'aigua no hi pot entrar.

Per què creus que passa? Què hi ha dins el tub que no deixa entrar l'aigua?

Repeteix l'experiment amb el got. Observaràs idèntics resultats.



De què està fet l’univers?

L’univers està fet per matèria i energía.

Com s’estudia la matèria

      Sistema material, que és quan la matèria  es de mesura indefinida.
      Cossos és quan els límits són definits.

La matèria i les seues característiques

        Té dimensions, és a dir que té un volum.
        Presenta inèrcia, és a dir,que és mante en el seu lloc.
        És la causa de l’atracció gravitatoria, que és produeïx per la formació dels planetes, per el moviment al voltant del sol, la formació de les marees i la caiguda espontanea dels objectes cap avall.


Loren




PROPIEDADES DE LA MATERIA
 La materia posee dos tipos de propiedades: las generales y las específicas.
Las propiedades generales no sirven para identificar la sustancia de la que está compuesta la materia en cambio las propiedades específicas nos permiten determinar la naturaleza de la sustancia que estudiamos.
   Estudia cada una de las propiedades generales y específicas pulsando en el botón correspondiente.






Introducción: Arquímedes y la corona de Hierón

Materia es todo aquello que tiene masa y ocupa un lugar en el espacio. Estas características de la materia ya fueron estudiadas desde antiguo:

Hierón II, rey de Siracusa en el siglo III a.C. y pariente de Arquímedes, tenía suficiente confianza en él para plantearle problemas aparentemente imposibles. Cierto orfebre le había fabricado una corona de oro. El rey no estaba muy seguro de que el artesano hubiese obrado rectamente; podría haberse guardado parte del oro que le habían entregado y haberlo sustituido por plata o cobre. Así que Hierón encargó a Arquímedes averiguar si la corona era de oro puro [...] .
Arquímedes no sabía qué hacer. El cobre y la plata eran más ligeros que el oro. Si el orfebre hubiese añadido cualquiera de estos metales a la corona, ocuparían un espacio mayor que el de un peso equivalente de oro. Conociendo el espacio ocupado por la corona (es decir, su volumen) podría contestar a Hierón, lo que no sabía era cómo averiguar el volumen de la corona.
Arquímedes siguió dando vueltas al problema en los baños públicos.[...] De pronto se puso en pie como impulsado por un resorte: se había dado cuenta de que su cuerpo desplazaba agua fuera de la bañera. El volumen de agua desplazado tenía que ser igual al volumen de su cuerpo. Para averiguar el volumen de cualquier cosa bastaba con medir el volumen de agua que desplazaba. [...]
Arquímedes corrió a casa, gritando una y otra vez: "¡Lo encontré, lo encontré!". Llenó de agua un recipiente, metió la corona y midió el volumen de agua desplazada. Luego hizo lo propio con un peso igual de oro puro; el volumen desplazado era menor. El oro de la corona había sido mezclado con un metal más ligero, lo cual le daba un volumen mayor. El rey ordenó ejecutar al orfebre. (En "Momentos estelares de la ciencia" de Isaac Asimov)
Experimento interactivo:

1. Coloca la corona y el trozo de oro cada uno en un platillo de la balanza. Cuando ésta se equilibra nos indica que:
  1.  Ambos cuerpos tienen el mismo volumen
  2.  Ambos cuerpos están hechos del mismo material
  3.  Ambos tienen la misma cantidad de oro
  4.  Ambos cuerpos tienen la misma masa
2. Añade un cuerpo a uno de los recipientes con agua y observa lo que ocurre. La subida del nivel del líquido se puede explicar porque:
  1.  El agua sube debido al peso del cuerpo introducido
  2.  El volumen del cuerpo introducido desplaza un volumen equivalente de agua
  3.  La masa del cuerpo introducido desplaza una masa equivalente de agua
  4.  La subida del nivel del líquido depende de la composición del cuerpo introducido
3. Tras comprobar que el la corona y el trozo de oro (2005 g) equilibran la balanza, añádelos cada uno a un recipiente de agua y obserba la subida de los niveles del líquido. ¿Qué se puede deducir?
    Que tienen distinto .
4. De los resultados anteriores podemos deducir que:
  1.  La corona es de oro
  2.  La corona puede ser de oro puro pues tiene la misma masa que el contrapeso de oro
  3.  La corona no puede ser de oro puro pues no tiene igual volumen que el contrapeso de oro
  4.  La corona no puede ser de oro puro pues no tiene igual masa que el contrapeso de oro
5. Si el trozo de oro no está sobre su estante arrástralo hasta el y mueve el deslizador hacia la derecha al máximo (hasta aumentar el tamaño del trozo hasta los 2500 g) y añadelo a un recipiente de agua y la corona al otro. Señala las afirmaciones correctas:
  1.  Ambos cuerpos tienen distinta masa
  2.  Ambos cuerpos desplazan el mismo volumen de agua
  3.  Ambos cuerpos tienen distinto volumen
  4.  Ambos cuerpos pesan lo mismo
  5.  Ambos cuerpos tienen el mismo volumen

   
Siguiente



Portada





 















on Physaxe.

Explore la simulación. Haga clic en cualquier parte del ambiente simulado.

Explore las s

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.